Absintmerken

La Valote Francis Martin

Barski (12/21/05 om 18:54:16):

Bij Alandia wordt de La Valote Francis Martin verkocht voor €55 per liter. Volgens Arthur Frayn van absinth-guide.de kan deze absint met gemak tot de absolute top van de blanches gerekend worden. Heeft iemand van jullie wellicht deze of een van de andere 2 La Valottes geprobeerd?

Ik ga hem zowieso bestellen want ik bent benieuwd hoe mijn eigen La Bleue zich weet te verhouden tot dit vermoedelijk heerlijke Zwitserse distillaat.

 

Helfrich (12/21/05 om 22:04:43):

Die heb ik gehad! Maar goed, ik heb in Val-de-Travers bijna alles gehad wat er op dat gebied te krijgen is, mede dankzij Café de la Raisse in Fleurier (www.raisse.ch). Uiteindelijk werd alles zo'n beetje eender en ik kan niet instaan voor de Martin. Wel weet ik dat deze bijna unamiem als beste van La Valote wordt gewaardeerd.

 

Barski (12/21/05 om 22:09:56):

Ik ben benieuwd. Als ik hem nog voor Oud & Nieuw binnen heb dan zal ik een degelijke beoordeling schrijven waarbij ik hem meteen zal vergelijken met zijn onmiddelijke concurrenten.

 

Barski (12/31/05 om 14:09:15):

Zowaar nog net op de valreep voor het nieuwe jaar bracht de flessenpostbode mij gisteren een doosje met daarin mijn eerste fles Martin. Ik kan jullie garanderen dat het zeker niet de laatste fles zal zijn. Hoewel ik hem al rond het middaguur ontving heb ik nog kunnen wachten tot laat op de avond. Eerst zijn mijn vriendin en ik een besneeuwd Sonsbeek park ingelopen om van het zeldzaam mooie winterweer te genieten. Anderhalfuur later, bijna middernacht, zaten we voor een spierwit glas La Valote Martin. De halfbevroren kan met water had al een tijdje op de vensterbank gestaan. Snel even leeg gieten in de fontijn, glazen eronder, klein klontje suiker op het lepeltje en druppelen maar.

"Ik ruik hem hier"; roept mijn vriendin vanaf de bank. "Goed teken"; denk ik, terwijl ik de geur opsnuif weet ik meteen dat ik deze geur ken. Twee jaar geleden zijn een paar flessen van deze distillateur clandestien via het internet verkocht en ik heb er toen een van te pakken gekregen. Serge weet welke  ;). Toen we alvast het nieuwe jaar beklonken namen we beide een slok en ik geloof dat ik zelden met zo'n dikke glimlach op mijn bank heb gezeten. Die smaak, die geur.... perfect.

De Martin is naar mijn mening de smakelijkste La bLeue die heden ten dage te koop is. Hij is boterzacht, enorm aromatisch en laat een zalige smaak in de mond achter. De Kübler 53 en de Clandestine zijn twee van de beste blanches uit Zwitserland, maar de Martin is de beste! De smaak is hoofdzakelijk groene anijs, zoethout, genipi, alsem en een vleugje hyssop. Hij is dusdanig zacht dat het mij niet lukt om steranijs te ontdekken als het er al in zit dan is het minimaal. De smaak is verfrissend en een beetje dropachtig maar gelijktijdig zou je willen dat dit aroma in drop zou voorkomen. Dit is een absint waar je zo 5 glazen van naar binnen tikt. Bij absinthevertrieb is hij nu te koop voor €49, goedkoper dan de clandestine want je krijgt er een liter voor. Iedereen die een heerlijke La Bleue willen proeven moeten deze proberen. Schenk hem in voor iemand die voor het eerst een absint probeert en je hebt er meteen een absintfan bij. Ik zal de volgende keer een scoresheet erbij pakken. Hier moeten jullie het voor vandaag mee doen.

 

Christian (03/03/06 om 16:19:10):

vanmorgen een literfles bestelt bij absinthvertrieb...en ik krijg net ook een mail dat het al verstuurd is....dat noem ik snel! :D

 

Christian (03/07/06 om 18:27:19):

Inmiddels binnen:



:)
Wat me opvalt in vergelijking met bijv.de bootleg LaBleue (via Bettina Wittels,ik heb nog geen andere LaBleue's geprobeerd),is dat er in deze geen stukjes kruiden ronddrijven en iets helderder van kleur is..en de geur en smaak veel minder intensief is.









De louche is erg vol en melkachtig.
Ik ruik een sterke (drop) geur de La Valote Martin is inderdaad boterzacht,en je moet deze niet te veel verdunnen,drinkt makkelijk weg.
kwaliteitsproduct..da's zeker.
Inmiddels een 2e glas ingeschonken..wederom zonder suiker (gewoon vergeten te halen)..deze keer iets minder verdunt 1/2 de smaak is nu veel beter dan de 1/3 verhouding.
Een kwaliteitsabsint waar je blij van wordt,en die bovendien goed te doen is voor beginners..maar ik krijg er nog geen kriebels van in mijn buik,wel een warm gevoel,ik had misschien iets meer pit verwacht,toch charmeert deze absint me wel,omdat hij zo makkelijk is.
Wel een heerlijke dropnasmaak,die je lang blijft proeven.

Volgende keer maar eens een Absinthe Clandestine of Elixir du Pays des Fées proberen.

 

Christian (03/10/06 om 20:24:11):

..vandaag weer aan de La Valote Francis Martin..dit is toch wel een echt authentieke aandoende absinthe...nee,het is er een,al is de geur niet overdonderend,het is toch allemaal wel aanwezig,alleen je zou het verfijnd aanwezig kunnen noemen..weer zonder suiker,maar ik denk dat hij met suiker zeker nog lekkerder en drinkbaarder wordt,wel is de dropsmaak weer voldoende  aanwezig.

 

Helfrich (03/13/06 om 22:34:00):

Toch wil ik er hier nog even op wijzen dat in Val-de-Travers een Bleue nooit met suiker wordt gedronken. Verwonderlijk is dat niet, want dat spul is van zichzelf al wollig en zoetig genoeg. Maar misschien  is het voor de Nederlandse absintheur juist beter om er meteen maar helemaal een snoepje van te maken. Ik weet het niet. Laat het uiteindelijk vooral een persoonlijke voorkeur zijn, hoe je een absint drinkt -- dat lijkt me wel in orde, zolang de boel niet in de fik vliegt.

 

Barski (03/13/06 om 23:38:32):

Dat doe ik al lang niet meer. Sinds die eerste absintavond een jaar geleden durf ik het niet eens meer.

 

Christian (03/14/06 om 16:29:08):

Je hebt nu wel,bij de lokale buurtsuper,die kleine suikerklontjes in de handel,die zijn er al een tijd waarschijnlijk,maar ze vielen me nu pas op..ongeveer 3/4 van een gewone..de ideale absint maat.

 

Barski (03/14/06 om 17:31:00):

Christian schreef:

Je hebt nu wel,bij de lokale buurtsuper,die kleine suikerklontjes in de handel,die zijn er al een tijd waarschijnlijk,maar ze vielen me nu pas op..ongeveer 3/4 van een gewone..de ideale absint maat.


Volgens mij zijn ze zelfs nog kleiner, eerder de helft van een gewoon klontje. Ik gebruik ze zelf ook, beter van de tanden en de buikomvang. Het is dat absint en honing niet echt samengaan anders zou ik daarvoor kiezen  ;).

 

Helfrich (03/14/06 om 22:00:13):

De echte zoetekauw zou in plaats van suiker ook eens een siroop van Arabische gom kunnen proberen: http://www.vertdabsinthe.com/index.php?option=com_content&task=view&id=229&Itemid=257
In Nederland heb ik het nog niet aangetroffen.

 

Christian (03/18/06 om 18:56:56):

net weer een glas martin ingeschonken..zonder suiker..en ik moet zeggen,ik mis het niet.
Onder de druppelende kraan,was het weer een genot om de louche te zien..de mooiste die ik tot nu toe een absint heb zien doen...melkwit.
een echte laBleue.
Zeer verfrissend..en perfect op smaak nu.
De fles staat nu een tijdje,en het lijkt alsof hij nu veel beter is te drinken dan toen ik hem voor het eerst openmaakte een aantal weken terug.

 

wilbert_v (03/24/06 om 10:33:18):

Zojuist is mijn pakketje van Markus aangekomen! Tot mijn grote verbazing zit er een literfles La Valote in i.p.v. een klein flesje. Nu ik naar mijn bestelling kijk klopt dat ook, ik had iets beter naar de prijs of de bestelling moeten kijken geloof ik. Dat krijg je er van als je eerst gaat drinken en dan bestellen.
Aan de beoordelingen te zien heb ik niet zo'n vervelende misser gemaakt, deze fles komt wel op denk ik.

 

Christian (03/24/06 om 13:21:02):

wilbert_v schreef:


Aan de beoordelingen te zien heb ik niet zo'n vervelende misser gemaakt, deze fles komt wel op denk ik.

..dat denk ik ook..bij mij is deze fles het snelst gegaan van alle flessen die ik gehad heb.

wilbert_v schreef:
Dat krijg je er van als je eerst gaat drinken en dan bestellen.

..Don't drink..and order!.. ;)

 

Christian (04/18/06 om 19:22:52):

Ik zit op dit moment achter een heerlijk glas absinthe...de LaValote Martin..de lekkerste suisse die ik geproefd heb..en een magische louche,in het glas..er vormen zich prachtig gevormde witte wolken,onder het bijgieten van ijswater..tot een bijna volledig witte romige,en bijna melkwitte absinthe..waarin alle kruiden tot bloei komen in het glas...jammer dat ik het niet filmen kan...je zou de louche eens tegen het daglicht moeten houden.. :D
(dit keer met een half van een mini suikerklontje erbij..perfecte smaakbalans)..zeker een absinthe waar je geen hele suikerklont bij moet gebruiken,zelfs geen helft...maar een heel klein beetje,komt de smaak ten goede vindt ik zelf,en een verdunning van ten hoogste 1/2 is perfect.

 

sixela (04/18/06 om 23:42:07):

Barski schreef:

Zowaar nog net op de valreep voor het nieuwe jaar bracht de flessenpostbode mij gisteren een doosje met daarin mijn eerste fles Martin.


We kunnen hem hopelijk de 22ste vergelijken met de Bleue van Bezençon ("Elixir du Pays des Fées"), die ook uit Motet komt maar niet uit la Valote. Sommige Zwitsersen vinden die ook heel goed...

Dan breng ik mijn "Absinthe traditionelle - Brut d'Alambic" van Kallnacher (niet een Bleue stricto sensu, maar een absint naar historisch Duplais-recept) ook eens mee, kwestie van de evolutie van de Zwitserse absint eens te kunnen proeven.

Maar 't hangt allemaal af van taxipost...

 

Barski (04/19/06 om 18:34:15):

Van de "Elixir du Pays des Fées" heb ik hier ook een fles staan en uiteraard heb ik de twee met elaar vergeleken. De Bleue van François Bezançon legt het mijns inziens af tegen de Martin. Wellicht een kwestie van smaak maar om eerlijk te zijn betwijfel ik dat. Niemand hier vind de Bezançon lekkerder. Misschien dat we zaterdag kunnen ondekken wat daar de oorzaak van is. Naar de "Absinthe traditionelle - Brut d'Alambic" van Kallnacher ben ik benieuwd, die ken ik nog niet, ik ben benieuwd hoe die smaakt.

 

sixela (04/19/06 om 19:09:53):

Ik kan ook eens een fles Blanchette meebrengen - dat is zowat het verste van een La Bleue dat je kunt gaan.

 

Barski (04/19/06 om 19:27:16):

Woohoo  :D

 

sixela (04/21/06 om 15:50:01):

Barski schreef:

Bezançon


De stad heet Besançon, maar François heet Bezençon.

 

Christian (04/25/06 om 20:12:58):

Vandaag mijn fles meegenomen naar het werk..en daar zaten we,met zijn 7en aan de schafttafel,en een fles absinthe erbij..was wel een beetje een surrealistisch gezicht..iedereen met zijn boterhammetje en pakje melk,en dan de fles LaValote Martin op tafel erbij.. :D(alleen geroken,niet gedronken ;))..daar het goede collega's zijn,heb ik ook nog een sample weggegeven,om te proberen..niemand was bekend met absinthe..een enkeling wist van de naam,meer niet...na een uitleg wat het was,en waar vandaan,werd men wel nieuwsgierig..iedereen vondt het wel lekker ruiken in ieder geval.

 

Christian (04/29/06 om 16:34:16):

..de collega die de sample heeft meegenomen wil er nog een paar kopen.. :D

een andere collega wist te vertellen dat de drank populair is in Suriname,alwaar het via (voormalig)Frans-Guinea schijnt te zijn beland.

 

Helfrich (05/02/06 om 00:34:31):

Frans Guyana, in dat geval. Of het waar is dat absint in Suriname populair is geweest of nog steeds is, waag ik te betwijfelen. De familie van mijn moeders kant komt er vandaan (Nederlands koloniaal) en geen van die mensen heeft ook maar enige sjoege van absint. Voor de familie van mijn vaders kant (Frans) is dat trouwens niet anders, zover ik weet.

 

Christian (05/02/06 om 18:35:31):

Helfrich schreef:

Frans Guyana, in dat geval. Of het waar is dat absint in Suriname populair is geweest of nog steeds is, waag ik te betwijfelen. De familie van mijn moeders kant komt er vandaan (Nederlands koloniaal) en geen van die mensen heeft ook maar enige sjoege van absint. Voor de familie van mijn vaders kant (Frans) is dat trouwens niet anders, zover ik weet.

Hangt misschien een beetje af van de regio..,een andere collega komt nu ook om samples te kopen..na de Lavalote Martin geproefd te hebben,zaken gaan goed. ;)
ik reis nu maar steeds op en neer met de fles,misschien wordt het eens tijd om sample flesjes aan te schaffen.

 

Absintmerken